zondag 9 oktober 2016

mobiele telefoons opgelost

Laten we deze blog maar weer eens wijden aan het Heilige Mobieltje. Of te wel: geef ons heden ons dagelijks appje. En leid ons niet in bekoring maar verlos ons van Mobiel Internet.
Op scholen zou dit wel eens een heel belangrijk gebed kunnen zijn voor menig leerling door menig docent.

Het is een regelrecht probleem: zo goed als elke leerling heeft er eentje. Wij hadden ze vroeger niet. Je kreeg een kwartje voor onderweg als je ver moest fietsen naar school. Mocht je pech krijgen onderweg, dan belde je ergens aan en vroeg netjes of de mensen even naar huis wilden bellen omdat je fiets kapot was, een lekke band had, of dat de ketting eraf lag. Nu bellen of appen ze naar huis met de mededeling dat de fiets 'kaduuk' is en dat pa of ma ze moeten komen halen. Serieus: op de school waar ik werk ligt de gymzaal een dorp verderop op pakweg 15 minuten fietsen. Maar denk maar niet dat alle leerlingen een fiets op school hebben staan. Er wordt naar huis gebeld of ze naar de gymzaal gebracht, en later weer opgehaald kunnen worden. Hoe verwend wil je het hebben.....

In de klas zijn die krengen ook een probleem. De meiden stoppen die dingen gerust in de BH en de jongens hebben ze in hun kontzakken op hun broek. En maar maar appen en weet ik het allemaal niet wat er wordt gedaan. In een vorige blog heb ik al beschreven hoe ouders zelf ook de fout in gaan door te reageren wanneer kindlief op school op het tere kinderzieltje krijgt. Ouders lijken mij dus zelf ook aan zet door gewoon berichtje of telefoontje te negeren en thuis de boel af te handelen in plaats van direct met een witheet hoofd naar school te komen om verhaal te halen.
Sinds dit jaar hebben wij op school een regel: het mobieltje mag niet zichtbaar aanwezig zijn en moet uit staan. Dit betekent dat het loeder of in de gesloten tas ligt, of in het kluisje. Bij betrapping wordt het toestel een hele dag ingenomen.
Zelf heb ik een andere oplossing bedacht en dat werkt ook heel goed: iedereen levert aan het begin van de les de telefoon in en legt het in een mandje dat op mijn bureau staat. Nu hebben wij 2x per jaar een verplichte evacuatieoefening. Ergo: ik heb een hele simpele smoes bedacht die even effectief als doelmatig is: bij een eventuele evacuatie voor brand mag je je tas niet meenemen en je mag ook je tas niet leeghalen. Dus..... als je je mobiele telefoon in het mandje legt, en we zouden moeten evacueren, dan hoef ik het mandje alleen maar mee te nemen en wanneer we op de aangewezen plaats staan, krijgt iedereen zijn mobieltje weer terug zodat ze naar huis kunnen bellen.
De leerlingen slikken het smoesje en ik heb geen last van stiekem geapp, geïnternet, gefilm, of wat dies meer zij (dat had ik toch al niet maar dat even terzijde.)

Ouders reageren overigens zeer positief dat er zo weinig meer naar huis wordt gechat en gekletst. Zij vinden de rust heerlijk. Tja ouders..... u had het ook op kunnen lossen door helemaal nooit te reageren onder schooltijd. Consequent zijn is inderdaad heel moeilijk maar het werkt wel op de lange termijn. Daar kunnen mijn collegae en ik over meepraten.