zaterdag 4 maart 2017

fluit studeren

Sinds oktober vorig jaar ben ik weer aan het fluit studeren begonnen. De laatste keer dat ik echt gestudeerd had, was vlak voor de dood van mijn vader in 1998. Daarna heb de het instrument nooit meer aangeraakt om echt er mee te werken. Ik vond het spelen niet leuk meer omdat de 'vaste fan' er niet meer was. Voor mij had het geen zin meer.

Vorig jaar raadde iemand mij zeer dringend aan om het instrument toch weer op te gaan pakken en er iets mee te gaan doen.
Inmiddels heb ik sinds oktober vorig jaar weer les. En het vreemde was: binnen 3 maanden zat ik weer op het niveau van mijn afstuderen aan het conservatorium. Merkwaardig dat je een vaardigheid nooit verliest, ook al zit er nog zo een lange tijd tussen. Goed: de vingers waren wat stroef en het kostte tijd en inspanning om de toon weer mooi en soepel te krijgen. Ik moet er nog steeds elke dag even aan werken, al is het maar 5 minuten. Maar toch: het resultaat is verbazingwekkend snel boven komen drijven. En het meest belangrijke: ik heb er weer plezier in. Ik steek er graag een uurtje energie in. Dàt had ik niet verwacht.

Natuurlijk blijf ik nu spelen. Misschien zelfs wel eens een keertje voor publiek, wie weet.